|
Magdalena Mika
World Wide Web jest przyjazną dla użytkownika częścią internetu, aplikacją klient-serwer, w której rzeglądarka kontaktuje się bezpośrednio z serwerem w poszukiwaniu informacji. Obsługuje on dokumenty hypertextowe i hypermedialne, włączywszy grafikę, audio i video. Jest powszechnym i najłatwiejszym sposobem korzystania z zasobów Internetu.
Język Java, powstały w firmie Sun Microsystems w roku 1995 jest środowiskiem, które zmienia pasywną stronę Internetu i World Wide Web poprzez zapewnienie kodu niezależnego od architektury sprzętu - kodu, który może być ładowany dynamicznie i może pracować na różnorodnych maszynach w sieci.
Opracowanie to zawiera syntetyczny opis zasobów konstruowania stron WWW przy ożyciu języka Java, przedstawia szerokie możliwości i zastosowania takich programów. Opisuje najważniejsze, najpopularniejsze i najczęściej pomocne klasy i metody proponowane przez środowisko Javy.
Przegląd konstrukcji języka poparty jest praktycznymi przykładami aplikacji. Zawarto także przykłady appletów funkcjonujących na stronach WWW w różnych częściach sieci Internet.
Pierwsza część pracy przedstawia środowisko World Wide Web oraz standard Hypertext Markup Language - dotychczasowe narzędzie konstruowania stron.
HTML jest sposobem opisu dokumentów WWW. Rozdział poświęcony temu zagadnieniu przedstawia skrócony opis możliwości języka, najważniejsze komendy, pokacując przy tym krok po kroku jak stworzyć własny dokument Weba.
Główna część pracy dotyczy Javy - języka obiektowo - zorientowanego, podobnego do C++, który powstał specjalnie dla WWW. Podstawowym zastosowaniem Javy jest tworzenie appletów - dynamicznych i interaktywnych programów, które mogą być uruchamiane wewnątrz strony HTML. Praca opisuje zarówno ogólne cechy nowego środowiska, jego najciekawsze walory, jak i praktyczną stronę konstruowania appletów. Poznajemy tu koncepcję niezależności sprzętowej, strukturę systemu i praktyczne wskazówki konstruowania programów dla Weba.
W pracy opisane są ogólne ramy tworzenia programów w Javie, a więc struktura kodu oraz sposoby powiązania go z dokumentem HTML, poparte przykładem prostego appletu. Omówione jest posługiwanie się Javą w konstruowaniu środowiska użytkownika. Pokazano jak przy użyciu metod i klas biblioteki AWT rysować na ekran grafikę i wprowadzić tekst. Przybliżono sposoby komponowania ekranu t.j. obsługi pól tekstowych, klawiszy, powierzchni graficznych. Omówiono rodzaje projektów graficznych w oparciu o bibliotekę AWT. Załączone przykłady objaśniają funkcjonowanie elementów. Opisano obsługę zdarzeń generowanych przez niektóre składniki interfejsu użytkownika. Pokazano praktyczne sposoby przechwytywania wciśnięcia klawisza, wyboru polecenia z menu lub przesunięcia scrollbaru. Opisano sposoby obsługi kliknięcia myszy , zdarzeń klawiatury, zawarto kilka praktycznych wskazówek oraz przykłady zastosowań tych metod. Przedstawiono sposoby organizacji większych pakietów programistycznych, grupowanie klas oraz konstruowanie tzw. szablonów zachowań. Ważną częścią pracy jest opis wielowątkowości - silnego narzędzia często używanego w Javie. Poruszono zagadnienie konstrukcji aplikacji wielowątkowych, bezpieczeństwa w takich programach, unikania blokowania zasobów etc. Zagadnienie strumieni, a więc sposoby przesyłania danych, operacje plikowe, analizę danych wejściowych konwertowania strumieni bytów i ich analizy . Opisano w jaki sposób dotrzeć do innych zasobów WWW, a więc jak połączyć się z zadanym URL, jak przetworzyć to połączenie w strumień danych i poddać analizie.
Opis języka Java, a więc sposobów konstruowania dynamicznych stron WWW, zakończony jest wybiórczym przeglądem zastosowań w Internecie. Spośród kilku tysięcy funkcjonujących appletów, zaprezentowano przykłady z zakresu sztuki i rozrywki, edukacji, symulacji komputerowych, gier oraz programów narzędziowych, także multimedia i animacje.
Ostatnią częścią rozważań jest opis poprawnego konstruowania dokumentów HTML. Rozważanie te poparte są przykładami.
Jako ostatni przedstawiono autorski applet wykorzystujący kilka z przedstawionych wyżej możliwości języka Java. Zasadnicza jego część opiera się na wykorzystaniu metod sieciowych, analizie strumienia pochodzącego ze wskazanego URL. Druga część jest animacją. Praca uwypukla w jaki sposób WWW, ze swej dotychczasowe postaci, przekształca się w środowisko interaktywne.
|