Podsumowanie

Przy podejmowaniu decyzji o doborze używanych w projekcie narzędzi programistycznych dość gruntownie prześledziliśmy historię i dzień dzisiejszy przetwarzania grafiki w systemie UNIX. Mnogość rozwiązań w tym zakresie, a także ich krótką charakterystykę ukazuje piąty rozdział naszej pracy. Opisuje on fazy rozwoju wiodących na rynku koncepcji w dziedzinie interfejsów użytkownika, zarówno tekstowego jak i graficznego środowiska pracy. Siłą rzeczy, największy nacisk położyliśmy na dokładne opisanie narzędzi przez nas wybranych, ale czytelnik znajdzie tam również charakterystykę rozwiązań konkurencyjnych, których pozycja na rynku UNIXa jest również niebagatelna.
Bardzo istotnym elementem obu programów jest moduł analizatora HP-GL/2. HP-GL/2 jest nie tylko formatem zapisu informacji graficznej, ale został pomyślany jako język programowania. Dlatego też chcieliśmy, aby moduł wczytujący dane z plików miał wszystkie cechy typowego analizatora składniowego.
Niniejsza praca była dla nas bardzo pouczająca, gdyż dała nam możliwość eksploracji bardzo bogatego świata narzędzi programistycznych systemu UNIX. Mieliśmy wielokrotnie okazję zetknąć się z różnymi narzędziami i bibliotekami, a w używaniu wielu z nich nabraliśmy biegłości. Szczególnie przydatna na przyszłość wydaje się nam znajomość generatorów yacc i lex, które z powodzeniem można stosować w codziennej pracy programistycznej. Równie ważna, wydaje się nam, znajomość biblioteki OSF Motif i zasad programowania dla XWindow.
Zdajemy sobie sprawę, że naszym programom daleko jest jeszcze do doskonałości. Chcieliśmy, by nasza praca stanowiła solidne podstawy dla ewentualnej kontynuacji prac nad projektem. Olbrzymie pole do ulepszeń, szczególnie jeśli chodzi o funkcje edycyjne, stanowi wektorowe jądro graficzne. Świadomi pewnych niedociągnięć, cieszymy się jednak, że w wyniku naszych prac powstały funkcjonalne i mamy nadzieję, przydatne programy, które nie tylko pomogą w codziennej pracy laboratorium MES, ale dadzą zadowolenie ich przyszłym użytkownikom.